Werkwijze
Als kindercoach ga ik op zoek naar wat een kind wél kan, in plaats van te focussen op wat er misgaat. Door de veerkracht en kwaliteiten van het kind en de ouders te benadrukken, ontdekken jullie je eigen kracht weer en kunnen jullie hierin gaan staan. Je kind krijgt inzicht in zijn/haar gedrag, gedachten en gevoelens. We gaan op avontuur en ontdekken welke kwaliteiten en talenten er in het kind aanwezig zijn. Met deze nieuwe inzichten en de tools die ze leren, kunnen ze zelf keuzes maken in bepaalde situaties die als lastig of moeilijk worden ervaren.
Kennismaking
Je kind is je dierbaarste bezit en je wilt je kind niet zomaar aan iemand toevertrouwen. Dit begrijp ik en hierdoor is het belangrijk om te weten wie ik ben en hoe ik werk. Hiervoor kun je mij via de mail of telefonisch benaderen. We bespreken met elkaar wat het probleem is en wat jullie hulpvraag is. Ik leg tijdens de kennismaking ook uit hoe een traject eruit ziet en vanuit welke visie ik werk.
Een telefonische kennismaking duurt ongeveer 15 minuten. Mocht je hierna besluiten om met mij het coachtraject aan te gaan, dan bespreken we de situatie en de hulpvraag uitgebreider tijdens het intakegesprek.
Intakegesprek
Een coachtraject begint met een intakegesprek. Vooraf aan het intakegesprek krijgt u via de mail een intakeformulier. Deze kunt u ingevuld terugmailen voor het intakegesprek. Het is belangrijk om in zo’n eerste gesprek elkaar beter te leren kennen, een veilig gevoel te ervaren en de hulpvraag helder te krijgen. Als het mogelijk is, is het wenselijk dat beide ouders aanwezig zijn. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, kan hij/zij ook aanwezig zijn. Vervolgens wordt er in een volgende sessie verder ingegaan op de hulpvraag of eventueel onderliggende vragen en klachten waaraan gewerkt kan worden.
Sessies
Kindercoaching is kortdurend. Meestal zijn er 5-10 sessies nodig om aan het behandeldoel te werken. Tijdens de sessie stem ik af op het kind en gaan we aan de slag met ontwikkelingsmateriaal; denk hierbij aan: methodieken, spellen, boeken, creatieve werkvormen, opstellingen en oefeningen.
Het kan meerwaarde hebben om tussen de sessies door meer inzicht in het gedrag van het kind te krijgen door het invullen van vragenlijsten of het doen van oefeningen. Deze geef ik dan mee of mail ik na afloop van een sessie door. We stellen aan de hand van je hulpvraag het behandeldoel op waar we aan gaan werken en evalueren tussentijds hoe het verloop van je proces is (meestal rond de 5e sessie). Bij begeleiding van een kind vindt er rond deze 5e sessie een evaluatiegesprek met ouder(s)/ verzorger(s), waarin we bespreken waaraan gewerkt is en wat er eventueel nog nodig is. Van ieder gesprek wordt een verslag gemaakt, om zo de voortgang van het proces goed in kaart te brengen. Dit verslag is voor mezelf en zal niet met derden gedeeld worden.
Voor het plannen van de sessies wordt een frequentie van eens per 2 weken gehanteerd. Op deze manier is er tussendoor tijd om in de eigen omgeving te werken aan dat waar we in de sessies mee aan de slag gaan. Een sessie duurt 45-60 minuten. Hierbij mag een ouder/verzorger de laatste 10 minuten aansluiten voor een overdracht. Tussen de afspraken in kan er per mail, of in geval van ziekte (op korte termijn afzeggen van een sessie) per telefoon contact gezocht worden.
Evaluatiegesprek
Als kindercoach vind ik het belangrijk dat ouders nauw betrokken worden bij het traject. Jullie als ouders zijn ontzettend belangrijk in een traject. Je kind leert nieuwe vaardigheden aan, maar voor jullie als ouder is het belangrijk om hierin ook mee te groeien. Om te weten waar we aan werken en hoe het proces verloopt.
Ik plan na de 5de sessie een (tussentijds) evaluatiegesprek in. Tijdens een evaluatiegesprek is het wenselijk dat allebei de ouders aanwezig zijn. Afhankelijk van de leeftijd kan hierbij ook jullie kind aanwezig zijn. In een gesprek bespreken we hoe het gaat, wat we in de sessies hebben gedaan en hoe het proces in de eigen omgeving verloopt. We kijken naar de dingen die we hebben ontdekt en de vaardigheden die geleerd zijn. We bespreken ook wat jullie kind of jullie als ouders nog nodig hebben.
Na dit gesprek kunnen we besluiten dat jullie genoeg geleerd hebben om zelfstandig verder te gaan of dat er nog een aantal sessies nodig zijn.
Vieren en afronden
Als is besloten dat jullie kind en/of jullie als ouders het doel hebben behaald en genoeg tools hebben gekregen om zelfstandig verder te gaan, ronden we het coachtraject af. Het is belangrijk om dit op een positieve manier te doen, want er is hard gewerkt en er zijn nieuwe dingen ontdekt en geleerd. Daarom sluit ik een coachtraject altijd af met een vier- en afrondsessie. Samen met het kind vier ik de afronding en nemen we afscheid van elkaar.
“Krachtig jouw eigen weg gaan.”

Professionaliteit
Ik volgde de opleiding Kindercoach bij Sonnevelt opleidingen. Daarnaast volgde ik nog cursussen als TA (transactionele analyse, sturen op autonomie, “Persoonlijk leiderschap Grip op je gedrag”, “Trauma-training Reguleren kun je leren” en GroepsGeluk (systemisch kijken naar gedrag).
Praktijk Joyful is aangesloten bij Adiona. Dit is een beroepsorganisatie voor kinder-, jongeren- en gezinscoaches.
Daarnaast heb ik mijn certificaat voor Rots & Water trainer gehaald. Dit is een psychofysieke weerbaarheidstraining. Meer informatie vind je op https://www.rotsenwater.nl/.